• Klimatet, välfä...
1 maj

Klimatet, välfärden, trygga jobb – kom och fira 1 maj med Vänsterpartiet Örebro!

Fler och fler människor börjar inse att marknaden och högerpartierna inte kommer att lösa vår tids stora samhällsproblem. Dag för dag blir vi fler som höjer rösten för en rättvis och tillgänglig vård, för löner som går att leva på, för schyssta arbetsvillkor och en klimatomställning som sätter press på de stora miljöförstörarna.

Tillsammans kan vi vända högerns ensidiga debatt om splittring och misstro till att istället handla om människors vardagsproblem. Om nedskärningar och massuppsägningar inom vården som drabbar personal och patienter, om den öppna rasismen i samhället och de låga lönerna inom kvinnodominerade yrken, om barn och ungas framtidsutsikter när regeringen och Sverigedemokraterna stoppar huvudet i sanden mitt under brinnande klimatkris.

Arbetare förväntas slita allt hårdare i Kristerssons och Åkessons Sverige med låga löner samtidigt som priser på mat, hyra och el rusar i höjden. Det är dags för politiken att ta ansvar och bryta med högerpolitikens utförsäljningar och nedskärningar, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

Under parollen ”klimatet, välfärden, trygga jobb” samlas vi i Slottsparken i Örebro för att sedan gå tillsammans till Våghustorget. På Våghustorget blir det tal av riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson Ida Gabrielsson, kommunalråd Martha Wicklund och regionfullmäktigeledamot Rolf Östman. Det blir dessutom livemusik i form av proggig diskbänkspsykedelia från bandet Jaerven.

Hålltider:

12.00 – Samling i Slottsparken