• Kommunstyret sl...
Aktuellt i kommunpolitiken

Kommunstyret slirar på sanningen om avgifter till kulturskolan

I ett pressmeddelande från Örebro kommun den 2 mars samt i flera artiklar i Nerikes Allehanda kan vi läsa att en enig Kulturnämnd står bakom en chockartad höjning av avgifterna till Kulturskolan med 30%. Det stämmer inte. Vänsterpartiet var ett av flera partier som yrkade avslag på höjning av avgifterna till Kulturskolan.

– Jag blev väldigt överraskad när jag läste den här nyheten. Det här är ju raka motsatsen till vår politik och hur vi agerade i nämnden, så jag vet inte vart den här uppgiften kommer ifrån, säger Tore Mellberg, ledamot i Kulturnämnden för Vänsterpartiet.

Sänkta avgifter till Kulturskolan är viktigt också i Vänsterpartiets rikspolitik och extra resurser till Kulturskolan för att sänka avgifterna var också en de reformer som partiet drev igenom under den förra mandatperioden.

– Ja, vi vill ju snarare se sänkta avgifter för att kunna bredda rekryteringen till Kulturskolan. Fler grupper i samhället behöver ta del av Kulturskolans kurser för att hela samhället ska kunna hålla ihop, inte färre, menar Tore

Det är inte första gången som kommunstyret försökt måla upp en bild av enighet bakom deras politik. Även när höjningen av hyrorna på vård- och omsorgsboendena var aktuell, menade styret att det fanns en enighet trots att det inte stämde.

– Vi kan vara oense om mycket inom politiken, men det är viktigt att vi är ärliga och noggranna med vad vi faktiskt förmedlar till invånarna. Det florerar många osanningar och halvsanningar inom politiken idag, så vi måste alla göra vårt yttersta för att inte späda på politikerförakt och mytspridning, säger Martha Wicklund, kommunalråd för Vänsterpartiet.