• Låt inte kommer...
Allmännytta

Låt inte kommersiella företag avgöra bostadsfrågan

I år kommer många örebroare nås av det dystra beskedet att lägenheten de bor i ska säljas. Öbo ska, på uppdrag av de styrande partierna S, C och Kd sälja ett antal av allmännyttans lägenheter.

Det är ännu oklart vilka lägenheter som kommer att säljas, hur många det rör sig om, eller vilken hyresvärd som blir köparen. Vi i Vänsterpartiet är oroliga för vad försäljningen kan innebära för de hyresgäster som bor där, och vi är rädda för att konkreta planer kommer att presenteras så pass sent att de boende inte hinner protestera.

Vi ser också utförsäljningen som det senaste beviset på att Öbo blir mer och mer som vilket annat vinstdrivande bostadsbolag som helst, istället för det allmännyttiga bolag det borde vara. Det gäller avkastningen på miljarder, och mångmiljon-utdelningar varje år till Örebro kommun. Det gäller omfattande renoveringar som vi sett i bland annat Varberga och Västhaga. För dessa renoveringar har mottot varit ”allt ska bli nytt” snarare än att genomföra nödvändigt underhåll. Detta används sedan som huvudargument för att kraftigt höja hyrorna. I flera av våra större områden har vi nu människor som inte längre kommer att ha råd att bo kvar.

På kommunfullmäktige efterfrågade vi att Socialdemokraterna ska ta ansvar för Öbos utveckling men svaren vi fick lämnade mycket att önska. Kenneth Handberg (S) hänvisar till att Öbo ska skötas på ”affärsmässiga principer”. Men sanningen är den att kravet på affärsmässiga principer inte är något hinder för att Öbo ska ta samhällsansvar. Det är ett dåligt argument då allmännyttans uppdrag innebär ett tydligt samhällsansvar. Det är styrande politiker som Kenneth Handberg (S), och Öbos ledning som väljer vad som ska innefattas i detta samhällsansvar. Öbo är ett välskött bolag som äger ett stort antal bostäder runt om i Örebro vilket ger en unik möjlighet att också värna örebroarna.

Samtidigt som Kenneth Handberg (S) beklagar sig över rikspolitiken så är hans partikamrater i regeringen upptagna med att införa marknadshyror i nybyggda bostäder, något som skulle slå hårt mot hyresgäster i Örebro kommun. För oss i Vänsterpartiet är det uppenbart att vi måste försvara de allmännyttiga bostadsbolagen både i kommunen och i riksdagen. Vi måste sätta stopp för de som vill göra bostaden till en fråga för kommersiella bolag, för oss i Vänsterpartiet så är alla människors rätt till ett hem en självklarhet.

Martha Wicklund

Oppositionsråd, Vänsterpartiet Örebro

Linn Josefsson

Samhällsbyggnadspolitisk talesperson, Vänsterpartiet Örebro