• Mer pengar till...
Budget

Mer pengar till förskola och skola i Vänsterpartiets budgetförslag

Kunskap är makt.  Varje människa behöver kunskap om sig själv och sin omvärld. Kunskap ger makt att påverka sitt och andras liv.

Idag är det alldeles för många unga i Örebro som inte klarar målen i skolan och därför inte får möjlighet till makt över sin egen framtid. I vårt budgetförslag för 2022 fördelar vi därför mer pengar till varje förskola och skola.Det gör vi för att tiden på förskolan ska bli tryggare och mer utvecklande för alla små barn. Men även för att åren i skolan ge alla barn – oavsett vilken skola de går i – de förutsättningar som behövs för att de ska nå kunskapsmålen.

För oss är det en självklarhet att barn och elever med större behov också får det stöd de behöver. Vänsterpartiet ser att studiestöd behövs på alla skolor och att lärares administrativa börda behöver minska så att de får mer tid för barn och elever. Övriga vuxna med olika professioner behöver bli fler och användas bättre både i klassrummet och på skolgården.

Elevhälsan behöver stärkas och även innefatta transkompetens och kunna bryta tvingande könsnormer av olika slag.

Rätten att kunna kommunicera med andra utgör grunden för lärande och utveckling. Barns språkutveckling, självkänsla och identitet formas långt innan de börjar läsa och skriva. Därför behöver förskolan jobba med språkutveckling på det sätt som görs så bra på många förskolor i kommunen. Tyvärr har vi sett hur döva barn i Örebro har fått sina rättigheter åsidosatta när de fråntagits rätten att lära sig sitt modersmål – teckenspråket.Vissa barn har gått hela sin förskoletid i grupper där varken barn eller vuxna har kunnat kommunicera med dem på ett utvecklande sätt. Barnen har hamnat i ett utanförskap utan möjlighet att göra sin röst hörs, något som går tvärt emot barns rättigheter enligt Barnkonventionen.

Även när det gäller andra språk behöver kommunens skolor ta tillvara på flerspråkiga barns modersmål. För flerspråkiga barn är undervisningen i modersmål och rätten till studiehandledning viktigt då det bidrar till kunskapsutvecklingen även i andra ämnen.

Vi måste också se till att barn med särskilda behov, som exempelvis barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller dyslexi får det stöd som de behöver. För att göra det krävs fortbildning av befintliga lärare men även säkerställande av tillgång till elevassistenter, speciallärare och specialpedagoger. I Vänsterpartiets budgetförslag för 2022 har vi därför avsatt 10 miljoner kronor för att anställa fler personal både i förskola och skola. Utöver det krävs välfungerande samarbeten med skolpsykologer, kuratorer och skolsköterskor – och naturligtvis även med familjerna.

Vänsterpartiet vill att elever med olika bakgrund möts i skolan. Idag är segregationen tydlig. Detta måste brytas genom nationella beslut men också kommunala.

Skolan kan inte avskaffa klassamhället, men den kan jämna ut klasskillnader så att alla barn får en bra start i livet. På det sättet kan vi ge barnen mer makt över sitt eget liv och möjligheten att påverka sin framtid.

Cecilia Lönn Elgstrand

skolpolitisk talesperson