• Nedskärningar s...

Nedskärningar sällan besparingar

Vänsterpartiet presenterar på kommunstyrelsens sammanträde idag ett alternativ till de styrande partiernas planerade nedskärningar inom skolan och social välfärd.

– Nedskärningar är sällan besparingar, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Martha Wicklund som nu istället ser en möjlighet för kommunen att göra omprioriteringar för att säkra en trygg välfärd.

Det handlar bland annat om att hämta hem en hel del kostnader som privatiseringarna varit orsak till.

– Det är inom de mest privatiserade kommunala områdena som de ekonomiska problemen och ojämlikheten är som störst, konstaterar Martha.

I förslaget, som partiet kallar för strukturförändringsprogram, föreslås bland annat sänkta politikerarvoden, minskad köttkonsumtion inom kommunala verksamheter samt kommunalisering av hemvård och vård- och omsorgsboenden. En hel del pengar menar Vänsterpartiet också kan sparas på mer lång sikt, genom att satsa sig ur situationen.

– Genom att förbättra arbetsmiljön för vård- och omsorgspersonal kan vi undvika dyra kostnader för sjukskrivningar och inhyrd personal, säger Martha.

Orsaken till det stora underskottet inom programnämnd Barn och utbildning kommer delvis av att antalet elever blivit fler än beräknat och att lokalkostnaderna dragit iväg.

– Effekterna har blivit att kommunstyret förutom att göra enorma besparingar på skolområdet nu vill flytta över besparingskrav på andra områden. Vi motsätter oss att de vältrar över kostnader på andra redan hårt ansatta förvaltningar. Efter en lång tid av effektiviseringar och felprioriteringar är det dags att vi gör de förändringar som krävs för att komma till rätta med problemen, säger Martha.

Martha Wicklund, oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro

Johannes Nilsson, politisk sekreterare Vänsterpartiet Örebro