Pressmeddelande: Fortsatt privat hemvård trots upprepade misslyckanden

Turerna kring privata utförare inom äldreomsorgen har varit många. För kommunen, som alltid är ytterst ansvarig för Örebros medborgare, har detta inneburit en ryckig och sårbar organisation med skenande kostnader. För vårdtagaren har det i många fall inneburit ökad otrygghet och försämrad kvalitet. Förra veckan beslutade Programnämnd social välfärd om ytterligare förändringar för att privata aktörer ska kunna vara en del av hemvården.

– Jag är förvånad att beslutsfattare i Örebro fortsätter att desperat klamra sig fast vid tanken på att privata företag skulle göra jobbet bättre. Det är uppenbart att det inte funkar, hela privatiseringscirkusen har dessutom varit enormt kostnadsdrivande, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Martha Wicklund.

2018 beslutades att omvårdnadstjänster skulle upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling, LOU. Vänsterpartiet motsatte sig detta beslut och varnade för ökande kostnader och försämrad kvalité. Upphandlingsprocessen fick dock avbrytas då inget av de privata vårdföretagen uppfyllde kraven. Beslut fattades då om att återgå till att omvårdnadstjänster ska upphandlas enligt lagen om valfrihet, LOV.

– Man hade chansen att återgå till en äldreomsorg i kommunal regi. Vi tycker att styret ska släppa prestigen, erkänna att det inte funkar och ta tillbaka hemvården i kommunal regi, säger Martha Wicklund.

Förra veckan fattade programnämnd social välfärd istället beslut om att gå tillbaka till LOV med vissa förändringar i hopp om att det funka bättre denna gång. Bland annat ska två heltidstjänster tillsättas för att säkerställa rättssäkerheten. Förutom ökade kostnader för kommunen finns det ytterligare grundläggande motsättningar när det gäller välfärd och vinstjakt.

– Privata vårdföretag kommer alltid att sätta vinsten först. Människor är inte en produkt som går att stoppa in en löpande- bandprincip för att göra en större vinst. Privat hemvård saknar också den demokratiska insynen som finns i kommunens verksamhet och kräver en större och dyrare kommunal apparat för kontroll och uppföljning av verksamheten, säger Martha Wicklund.