Pressmeddelande: Kommunen ska inte införa anmälningsplikt

Regeringen och Sverigedemokraterna vill att offentligt anställda inom välfärden ska ange utsatta människor. Det är ett förslag som inte hör hemma i det fria, öppna och demokratiska samhället. På dagens kommunstyrelse lämnar därför Vänsterpartiet in ett ledamotsinitiativ om att anmälningsplikt inte ska införas inom kommunal verksamhet.

– Förslaget om angiveriplikt gör mer skada än nytta och är ovärdigt ett demokratiskt samhälle, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

På tisdagens kommunstyrelsesammanträde lämnar Vänsterpartiets Martha Wicklund in ett ledamotsinitiativ till kommunstyrelsen med målet att Örebro kommun skriftligen ska uppmana regeringen att inte införa anmälningsplikt i kommunal verksamhet.

Enligt Tidöavtalet kommer det att lämnas förslag om ”anmälningsplikt mellan Polisen och myndigheter som antas komma i kontakt med personer som befinner sig illegalt i landet.” Detta är något som Vänsterpartiet men även fackförbund, civilsamhällesorganisationer och välfärdsarbetare är starkt kritiska mot.

– Vi ser stora risker om Örebro kommun skulle införa anmälningsplikt inom kommunal verksamhet. Det kommer innebära att människor undviker att söka vård eller stöd, vilket i sin tur riskerar både liv och hälsa för människor som lever i utsatthet, säger Martha Wicklund.

Nu hoppas Vänsterpartiet att så många partier som möjligt kan ställa sig bakom förslaget. I praktiken skulle det innebära att Örebro kommun skickar en skrivelse till regeringen med uppmaningen att anmälningsplikt inte ska införas inom kommunal verksamhet. Vänsterpartiet har arbetat med förslaget under den gångna veckan och även fört samtal med övriga partier. Vänsterpartiet är optimistiska och hoppas att förslaget kommer att gå igenom.

– Välfärdsarbetares primära uppgift är att ge personer utbildning, vård, omsorg och stöd utifrån behov – inte anmäla barn som lever under extremt svåra förhållanden. Det är viktigt att kommunen tydligt markerar att vi inte vill bygga ett angiverisamhälle byggt på rasism och misstro, avslutar Martha.