• Pressmeddelande...
Marknadshyra

Pressmeddelande: Örebros kommunalråd om misstroendet: ”Löfven hade sin chans”

Tidigare i veckan ställde Vänsterpartiet regeringen Löfven inför ett konkret val för att stoppa marknadshyrorna. Stryk alla förslag om att ändra i hyreslagstiftningen, eller gå in i förhandlingar med Hyresgästföreningen – det var det tydliga kravet från Vänsterpartiet.  Regeringen gavs en betänketid tills idag kl. 10.00.

Då regeringen inte har tillmötesgått kraven så har Vänsterpartiet inte längre förtroende för statsministern. Vi kommer nu söka stöd för att få till stånd en misstroendeomröstning. Det är nu upp till Moderaterna och Kristdemokraterna att avgöra om de vill rädda regeringen.

– Löfven hade sin chans, men valde att inte ta den. Det har varit en extrem ovilja att förhandla om den här frågan både från Socialdemokraterna och Centerpartiet, nu får de också ta konsekvenserna för det, säger Vänsterpartiets kommunalråd Martha Wicklund.

Införandet av marknadshyror skulle slå hårt mot de 3 miljoner svenskar som bor i hyresrätt idag. I Örebro skulle det innebära i genomsnitt 1 800 kr mer i hyra per månad.

– För oss är det här inget spel. Vi är ett parti som står för vårt ord, och vi kommer göra allt vi kan för att värna den svenska modellen och rädda hyresgästerna från chockhöjda hyror. De allra flesta har inte råd med en hyreshöjning på 1 800 kr, säger Martha Wicklund.

– Centerpartiet har genom januariöverenskommelsen fått igenom en lång lista med punkter som Socialdemokraterna har accepterat rakt av. Vi har hela tiden varit tydliga med att vi inte kommer acceptera marknadshyror. Vi har lovat våra väljare och Sveriges hyresgäster att försvara deras intressen. Det står vi fast vid, avslutar Martha Wicklund.