• Regeringen och ...
Angiverilagar

Regeringen och SD – vår tids största hot mot demokratin

Idag, den 15 september, är det internationella dagen för demokrati – en dag som instiftades av FN för att uppmärksamma vikten av att demokratin värnas och främjas. För oss i Vänsterpartiet är det tydligt att Sverigedemokraterna har fått skrämmande stort inflytande över Sveriges regering. Gång på gång visar SD hur de varken värnar eller främjar demokratin – snarare det motsatta.

Genom Tidöavtalet har SD fått peka ut riktningen för Sverige i frågor som rör människors grundläggande demokratiska fri- och rättigheter. Samtidigt har just SD gång på gång visat hur de aktivt förhindrar demokratin och skapar misstro och splittring i samhället genom att ställa grupper mot varandra. Sverigedemokraternas främsta företrädare och den politik de driver utsätter Sverige för enorma säkerhetsrisker. Som en effekt av koranbränningarna höjde Säpo nyligen landets terrorhotnivå från 3 till 4 på den femgradiga skalan.

Vi vet att demokrati är viktigt för de flesta partier; Liberalerna värderar mänskliga rättigheter högt, Kristdemokraterna säger sig sätta människovärdet främst och Moderaterna har trygghet som en ledstjärna. M, KD och L behöver vakna. Politik handlar om att stå upp för saker, imorgon kan det vara för sent.

Den senaste tidens koranbränningar har skapat ilska och oro både i Sverige och i världen. Denna typ av provokationer både legitimeras och uppmanas av högt styrande politiker. Justitieutskottets ordförande och sverigedemokraten Richard Jomshof har öppet visat sitt stöd för de destruktiva provokationer som koranbränningar utgör. När Jomshof intervjuades av Dagens industri angående koranbränningar och ilskan som det har lett till svarade han: ”..blir de upprörda, så elda hundra till.” Vänsterpartiet står absolut bakom den svenska yttrandefriheten, men med friheter kommer också ansvar. Det är en väsentlig skillnad på att använda sin yttrandefrihet och att missbruka den. Att Jomshof använder sin plattform och position till att uppmana människor att missbruka yttrandefriheten för att uppvigla, skapa konflikt och sprida hat gentemot vissa grupper i samhället är inte annat än osmakligt och förkastligt.

Just nu utreds ett eventuellt införande av angiverilagar i Sverige. Detta har kritiserats hårt från Vänsterpartiet men även från fackförbund och människorättsorganisationer. I praktiken innebär det att lärare, socionomer, barnmorskor, vårdpersonal och andra anställda ska tvingas anmäla papperslösa flyktingar. Alla människor i Sverige har rätt till vård som inte kan anstå och alla barn har rätt till utbildning – detta gäller även papperslösa. Ett införande av angiverilagar skulle bryta mot etiska regler men även stå i direkt kontrast till Barnkonventionen som är svensk lag sedan januari 2020. Angiverilagar skulle till exempel få effekten att gravida kvinnor inte törs ha kontakt med mödravårdscentralen och att barn nekas rätten till utbildning.

Många hbtqi-personer vittnar idag om en ökad rädsla för att utsättas för både hat, hot och våld. Vi ser även här direkta kopplingar till hur politiker som ska företräda Sverige både legitimerar och själva deltar i hatkampanjer gentemot hbtqi-personer. Sverigedemokraten Björn Söder har i flera uttalanden försökt koppla ihop Priderörelsen med pedofili. Söder är även ansvarig för att leda riksdagens OSSE-delegation, en delegation vars uppgift är att förebygga konflikter och skydda mänskliga rättigheter i Europa.

Precis som listan av antidemokratiska övertramp skulle kunna fortsätta så kommer även Vänsterpartiet att fortsätta stå upp för den svenska demokratin, lagar om mänskliga rättigheter och alla människors lika värde.

Martha Wicklund,

Kommunalråd, Vänsterpartiet Örebro kommun

Cristian Rehn Janowicz,

Talesperson för mänskliga rättigheter och likabehandling