• Regeringens pri...
Budget

Regeringens prioriteringar krossar kommuner och regioner – Sverige lider i skuggan av missriktade beslut

De kraftigt minskade anslagen från den SD-ledda regeringen slår mot länets invånare på alla nivåer, både budgeten för kommunerna och för regionen drabbas hårt. Regeringens prioriteringar är mycket tydliga och det kommer slå hårt mot redan utsatta och bortprioriterade grupper. Varför prioriterar regeringen skattesänkningar för dem som tjänar mest? Regioner och kommuner tvingas till drastiska åtgärder där ökade patientavgifter och höjda skatter på många ställen i Sverige blir svaret på detta. Här protesterar vi i Vänsterpartiet, vi vägrar att låta sjuka människor och låginkomsttagare bli bortprioriterade och vi vägrar låta vår personal gå på knäna för att de styrande partierna inte prioriterar annorlunda. Det går inte att ta oss ur denna kris genom privatiseringar eller genom att låta människor betala mer för vården. Är det verkligen rimligt att människor som är tvingade att använda hjälpmedel för att kunna leva ett tillgängligt liv, ska betala för detta helt själva när de flesta redan har svårt att få slantarna att räcka till?

I Örebro kommun har de har de styrande partiernas (S, M, C) budget haft ledordet ”effektiviseringar”, vilket är ett förskönande sätt att säga nedskärningar. Resultatet av de kraftigt minskade resurserna har blivit att personalen i kommunens och regionens välfärd har fått axla allt ansvar för budgeten. Det har i sin tur inneburit en allt tuffare arbetsmiljö när kollegorna en efter en har valt att sluta. Inom kommunens äldreomsorg har det resulterat i att det idag görs fler arbetstimmar av timanställda än av den fast anställda personalen då allt fler av den ordinarie personalen blir sjuka och till slut inte orkar jobba kvar. Men likväl fortsätter den politiska majoriteten i Örebro kommun att förvänta sig stora resultat för allt mindre pengar. Det är vansinne.

Vi i Vänsterpartiet accepterar inga fler nedskärningar i välfärden. Vi vet att dessa nedskärningar bara innebär större kostnader i andra änden och det inte är att skapa en ”budget i balans” eller en långsiktigt ”ansvarsfull ekonomisk politik”. För oss är det bättre att sluta slänga bort miljoner på dyra privatiseringar, på den miljövidriga flygplatsen, på onödiga konsulter (när vi har duktiga tjänstepersoner i kommunen och regionen som hellre kan göra jobbet) eller på höga politikerarvoden. Vi behöver fler lärare, boendestödjare, undersköterskor, sjuksköterskor, läkare och förskolelärare. Det är dags att pengarna läggs där de behövs som mest!

I Örebros kommunala budget väljer Vänsterpartiet att lägga fokus på det socialt förebyggande arbetet riktat mot kommunens unga genom att bland annat starta ett aktivitetscenter i Vivalla där många olika myndigheter, delar av kommunens verksamheter, privata näringslivet, föreningar och studieförbund tillsammans kan hjälpas åt för att ge unga i Vivalla en större chans att lyckas i livet. Ett koncept som sedan kan spridas till fler områden för att hjälpa fler. Både i regionen och i Örebro kommun satsar Vänsterpartiet på att ge unga en möjlighet att åka gratis på bussen på sommaren så att de inte fastnar i sina bostadsområden utan får en riktig chans till sommarlov med bad, umgänge och aktiviteter.

Om vi menar allvar med att minska klassklyftorna och vill skapa ett tryggare, mer jämlikt och jämställt samhälle för våra invånare betyder det att vi måste satsa på att bygga och stärka välfärden alltså skola, vård, funktionsstöd och omsorg. Låt oss ta tillbaka det välfärdssamhälle som vi sett succesivt monterats ned. Låt oss nu skapa ett tryggare och bättre samhälle, AV var och en efter förmåga, ÅT var och en efter behov.

Jessica Carlqvist- Regionråd i opposition (V)

Martha Wicklund- Kommunalråd i opposition (V)