• Vänsterpartiet ...

Vänsterpartiet Örebro nominerar Nooshi Dadgostar till ny partiledare

Vänsterpartiets distriktsstyrelse ställde sig i helgen bakom att nominera Nooshi Dadgostartill ny partiledare för Vänsterpartiet. Tidigare hade medlemmarna i partiföreningen i Örebro kommun nominerat Nooshi.

– Nooshi är en stark kandidat till partiledarposten. Hon är kompetent och noggrann och har visat att hon är väldigt driven genom sitt uppdrag som bostadspolitisk talesperson, säger Martha Wicklund, gruppledare och kommunalråd för Vänsterpartiet i Örebro.

På medlemsmötet med Örebroföreningen förordades också en nominering på Ulla Andersson. Men efter att hon tackat nej till att ställa upp, sådrogs den nomineringen tillbaka.

– Våra medlemmar ansågatt det fanns två bra kandidater som valberedningen borde titta vidare på. Kommer det fram fler kandidater från andra delar av landet ser vi positivt på det också och kommer att ta ställning till det inför kongressen i maj, säger Linn Josefsson, ordförande för Vänsterpartiet Örebro.

I nuläget är det bara en kandidat som ställer upp till partiledarposten, just Nooshi Dadgostar. Nu pågår diskussioner kring vad det betyder för valprocessen. Förra gången det valdes partiledare fanns flera kandidater att välja mellan.

– Vi har högt i tak i partiet och det finns många som skulle kunna passa som partiledare och representera våra medlemmar på ett bra sätt. När vi valde partiledare förra gången fanns det stora utmaningar internt och partiet drog åt olika håll, säger Linn Josefsson.

– Idag har vi en bra stämning i partiet och många vill nog att vi fortsätter med den utveckling som vi har haft den senaste tiden. Vi ökar både sett till medlemstal och i opinionsundersökningar vilket är väldigt glädjande, avslutar Martha Wicklund.