• Vänsterpartiet ...
Aktuellt i kommunpolitiken

Vänsterpartiet satsar på välfärden i Örebro

Vänsterpartiet i Örebro vill se en kommun med minskade klyftor, fördjupad demokrati och ett solidariskt och jämlikt samhälle utan förtryck och rasism. Ett Örebro för alla – inte bara några få.

Nedskärningar i välfärden är sällan besparingar, varken på kort eller lång sikt. Vi motsätter oss att verksamheter för de mest utsatta grupperna i samhället drabbas av ständigt minskade resurser. Vi vill ha en välfärd där skattemedel går till det de är avsedda för, där omtanken om varandra och inte girighet styr. Därför vill vi omfördela medel från dyr organisering och drift med privat äldreomsorg till kvalitetshöjande insatser riktade mot äldre och personal i omsorgen. Pengar som i dag satsas på otrygga timvikariat använder vi i stället till att skapa fler trygga fasta tjänster som höjer bemanningen i barn- och äldreomsorg.

De första som bör ta ansvar för och känna av politikens beslut måste vara politikerna själva. Vi anser att delar av de pengar som kommunen har i överskott kan användas istället för att spara på barnen eller någon av de andra viktiga kärnverksamheterna som vi har i kommunen. Men även medel till flygplatsen bör av klimatskäl omfördelas till bland annat satsningar på klimatsmart kollektivtrafik samt till satsningar inom barn – och utbildningsområdet. Utökad produktion av sol-el och minskad konsumtion av kött i kommunens verksamheter är andra exempel på vad vi anser vara smarta investeringar.

De första som bör ta ansvar för och känna av politikens beslut måste vara politikerna själva. Därför anser vi att politikerarvodena bör sänkas och att dyra konferenser bör ersättas med andra former av nätverksbildning där civilsamhället och föreningslivet får större möjlighet att medverka.

Med dessa omfördelningar, från nedskärningar till satsningar, från dåliga miljöval till bra miljöval och från politikerna till medborgarna vill vi i Vänsterpartiet säkerställa att Örebro kan vara en kommun som går framåt och där människors engagemang, kreativitet och kunskap tas tillvara och uppmuntras. Där vi tillsammans skapar nya möjligheter, för oss själva och för andra.

Martha Wicklund,
oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro.