• "Väntat och nöd...
Porträtt av Martha Wicklund iklädd röd tröja.

”Väntat och nödvändigt besked”

PRESSMEDDELANDE:

”Väntat och nödvändigt besked”

Vänsterpartister i riksdagen kommer att trycka på röd knapp på onsdag om förslaget till regering ser ut som det gör idag. Under en presskonferens under måndagen meddelade Jonas Sjöstedt att partistyrelsen beslutat att säga nej.

– Det var ett ganska väntat besked från partistyrelsen och jag tycker att det var nödvändig. Förslaget som nu ligger på bordet skulle innebära att klyftorna förvärras, vilket drabbar de mest utsatta i samhället, säger Martha Wicklund, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Örebro.

Förutom innehållet i regeringsförhandlingen krävde Jonas Sjöstedt att den senaste mandatperiodens jämlikhetsreformer ska fredas i en ny regering. Vänsterpartiets reformer och förstärkningar av välfärden under förra mandatperioden har betytt mycket i både kommuner och landsting.

Men en avgörande punkt som lett fram till dagens beslut är den förnedrande skrivning om Vänsterpartiets roll, som C och L tvingat fram under förhandlingen med S. I avtalet ska Vänsterpartiet hållas helt utanför all politisk påverkan under hela mandatperioden.

– Jag tycker det här är minst sagt förvånande! Vänsterpartiet har alltid varit konstruktiva och öppna för förhandlingar. Eftersom det nu verkar som att C och L är de som vill hindra förhandlingar med V, så ligger bollen nu hos dem, säger Martha

Vad händer nu då?

– Nu hoppas jag att de partier som vill få igenom en regering med Stefan Löven som statsminister börjar förhandla på riktigt. Vänsterpartiet förhandlar gärna med andra partier, oavsett politisk färg. Det ser man inte minst i Örebro, där förhandlingar med oss lett fram till ett styre. Men vill man ha Vänsterpartists stöd, så måste man också sätta sig ner med våra representanter, avslutar Martha Wicklund.

Kontakt:

Martha Wicklund, oppositionsråd (V)

Johannes Nilsson, politisk sekreterare (V)