• Visa solidarite...

Visa solidaritet med det palestinska folket

I snart två månader har kriget mellan Israel och Hamas pågått. I två månader har bomber fallit över människor som varken kan söka skydd eller fly. Det råder akut brist på mat, vatten, mediciner, bränsle och humanitärt bistånd. Hemska bilder från Gaza, en plats som av många kallas för världens största fängelse, sprids nu runt om i världen.

Det är lätt att känna sig hjälplös inför den humanitära katastrof som vi nu bevittnar. Men vi i Vänsterpartiet ser hur handlingar, även om de kan tyckas vara små, kan göra skillnad. Idag, den 29 november, är det Internationella solidaritetsdagen med det palestinska folket. Och vi är många som står upp mot det urskillningslösa dödandet av civila. När Sveriges högernationalistiska regering duckar i debatten så höjer vi våra röster tillsammans på gator och torg. Vi var tvåhundra personer i Örebro när vi samlades för en första gemensam manifestation för eldupphör. När vi sågs den tolfte november för att marschera för fred, i protest mot Israels krigsbrott, var vi tre gånger så många. Det finns en enorm styrka i att människor i hela Sverige går ut och tar ställning. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

I kommunfullmäktige har vi hindrats från att ställa en enkel fråga om vad Örebro kommun kan göra för att stötta de drabbade. Skälet från de styrande var att det är en internationell fråga som inte har med invånarna i Örebro kommun att göra. Men i Örebro kommun så bor åtskilliga palestinier som har familj eller vänner i Gaza eller andra områden som nu drabbas.

När FN röstade för att kräva omedelbart eldupphör i kriget mellan Israel och Hamas lade Sveriges regering ner sin röst. Därefter har det varit tyst. Tystnaden har bara brutits för att muttra om proportionerliga svar, och rätten att försvara sig. Ett försvar som innebär bomber över sjukhus, över flyktingläger – som innebär tusentals döda barn är inte proportionerligt, det är ett krigsbrott.

Att fördöma Hamas och det vidriga terrorattentat som skedde den sjunde oktober är självklart, att fördöma Israel för de kollektiva bestraffningar som varenda man, kvinna och barn som bor i fängelset Gaza utsätts för ska vara precis lika självklart.

Att i nuläget ta bort biståndet till Palestina som de borgerliga partierna föreslår, vore direkt kontraproduktivt. Det svenska biståndet går till demokratiutveckling och till krafter som bekämpar både terror och våld. Biståndet går till att stärka kvinnors rättigheter, ungdomsprojekt, till organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter och som stärker oberoende media och journalistik. Att strypa biståndet är förödande för det palestinska folket. Vänsterpartiet vill i stället att Sverige ökar biståndet till Palestina för att rädda liv, bidra till fred och försvaga extremisternas position.

Den enda långsiktiga lösningen är respekt för folkrätten, att Israels ockupation av Palestina upphör och att grogrunden för terrororganisationen Hamas slås undan. Det är sedan länge uttalat av FN och här har omvärlden ett ansvar att kräva att Israel lämnar Palestina och sluta kränka folkrätten. Omvärlden har ett ansvar och måste sluta blunda.

Att ta ställning är en självklarhet för det handlar om något av det finaste vi har – Solidaritet. Att vi visar regeringen att de flesta av oss stödjer FN:s krav på eldupphör, att det är vårt krav med, är en solidarisk handling. Tillsammans kan små handlingar göra stor skillnad. Dela demonstrationer för Palestina på era sociala medier, donera och sprid insamlingar från Palestinagrupperna, Rädda Barnen, Läkare utan gränser och alla andra som gör vad de kan för att rädda liv i ett fruktansvärt krig. Hjälp till att affischera och dela ut flygblad inför aktioner för fred, kom och stå med oss i protest mot bomberna och dödandet av civila. Solidaritet kan ta många former och det är vår styrka i kampen mot orättvisor.

Nadja Awad (V), riksdagsledamot

Jessica Carlqvist (V), regionråd