• ”Bra för jämstä...
Aktuellt i kommunpolitiken

”Bra för jämställdheten, sämre för de äldre”

Pressmeddelande

Idag släppte den styrande minoriteten med S, C och Kd sitt budgetförslag. Det är få överraskningar, men en tydlig mittenbudget och Socialdemokraternas samarbete med två borgerliga partier märks tydligt.

-Man gör ingenting åt privatiseringarna, trots att de är väldigt kostsamma för kommunen. En halv miljard har experimentet i hemvården kostat Örebroarna och vi ser ingen ljusning i den här budgeten. Det känns ideologiskt och som en eftergift till de borgerliga partierna, snarare än för att göra kommunen bättre för invånarna, menar Murad Artin, oppositionsråd för Vänsterpartiet.

Styret aviserar också att ÖBO Omsorgsfastigheter, alltså det allmännyttiga bolag som hanterar de lokaler som är avsedda för äldre och kommuninvånare i behov av stöd, ska höja sitt avkastningskrav och ge avkastning på 30 MKR nästa år. Något Vänsterpartiet motsätter sig.

-Det blir i slutänden de som är mest utsatt i kommunen som får betala med högre hyror och det kan vi i Vänsterpartiet inte ställa upp på, fortsätter Murad.

En annan prioritering i styrets budget är att man vill driva vidare och utveckla flygplatsen. Flygplatsen går dåligt och blöder skattepengar, förutom att den är negativ för klimatet. Intresset att flyga är lågt och trots att det hävdas att näringslivet behöver flygplatsen, finns de inte med och betalar någonting.

-Jag tycker att man prioriterar fel när man lägger drygt 20 miljoner skattekronor på att utveckla flygplatsen. Det måste finnas andra intressenter som kan driva flygplatsen om den behövs. Dels behövs pengarna i välfärden, men framförallt rimmar en flygplats väldigt dåligt med kommunens klimatambitioner, säger Murad.

Men det finns också några ljusglimtar i styrets budget. Satsningen tillsammans med oss i Vänsterpartiet på 10 MKR för att höja de lägsta lönerna är viktig, men också satsning på bättre sex- och samlevnadsundervisning med fokus på samtycke.

-Ur jämställdhetssynpunkt finns det flera bra och angelägna förslag. Vi vet ju att det oftast är kvinnor som har kommunens lägsta löner. Att satsa på de låga lönerna är framförallt en jämställdhetsreform. Det är ett steg i rätt riktning, men det behöver göras mer för arbetsmiljön och för att göra välfärdsyrkena mer attraktiva, avslutar Murad Artin.