• Endast Vänsterp...
Aktuellt i kommunpolitiken

Endast Vänsterpartiet sa nej till chockhöjda hyror för pensionärer

När förslaget om att chockhöja hyrorna på vård och omsorgsboenden i Örebro kom reagerade inte bara Vänsterpartiet – förslaget möttes även av ett massivt motstånd från Örebros medborgare. Förtvivlade pensionärer frågade sig hur de skulle ha råd med mat och grundläggande förnödenheter eller ens ha möjligheten att bo kvar. Oroliga anhöriga såg framför sig hur de framöver kommer att behöva ta ett större ekonomiskt ansvar för sina föräldrar. Vänsterpartiet tycker självklart att det är bra att styrande partier säger sig vilja ta ansvar för ekonomin, men när det är ett återkommande mantra som basuneras ut börjar det allt mer likna ett sätt att rättfärdiga nedskärningar som slår mot samhällets redan utsatta. Nedskärningar på äldre är inte att ta ansvar – nedskärningar på äldre har ett pris både ekonomiskt men även i form av mänsklig värdighet. Vänsterpartiet anser även att det är viktigt att ta ansvar för kommunens ekonomi – men inte på bekostnad av samhällets mest utsatta. Det handlar om att vi som kommun måste värna om de som har det svårt, detta är något som S, C och KD helt verkar ha tappat bort.

Kommunen anlitade en konsultfirma som gjorde bedömningen att det går att höja hyrorna med 31,5 miljoner kronor per år på våra vård- och omsorgsboenden. Vad som är anmärkningsvärt är att ingen annan part fått komma till tals i beslutsunderlaget. I en hyressättning finns det vanligtvis två parter, i detta fall får endast konsultfirman komma till tals. Vänsterpartiet är därför mycket kritiska till att ingen intresseorganisation som kan föra pensionärernas talan har fått vara en del i hyressättningen. Detta, tillsammans med mycket annat, tas upp i Vänsterpartiets egna förslag. Bland annat så kommer personer under 65 år som bor på vård- och omsorgsboenden att få stå för hela kostnaden själva då de inte omfattas av det höjda bostadstillägget. Dessa personer är ofta multisjuka och är därmed en mycket utsatt grupp som nu drabbas extra hårt av beslutet. Vidare så har Pensionsmyndigheten satt ett tak för vad de anser utgöra gränsen för en skälig hyreskostnad. Hela 10 boenden kommer med chockhöjningen att ligga över denna nivå – vi vill att kommunen ger en ersättning för belopp som överstiger detta tak. Om vi inte tar hänsyn till detta riskerar vi att skapa vissa boenden där personer med låg inkomst inte kommer att ha möjlighet att bo – något som skulle leda till segregation i kommunens vård- och omsorgsboenden. Slutligen så vill vi även att ÖBO Omsorgsfastigheter som äger de kommunala vård- och omsorgsboendena ska sänka sina vinstkrav som i nuläget är nästan tre gånger högre än vinstkravet på ÖBO:s övriga bostadsbestånd. Att göra vinst på äldres bekostnad är något som Vänsterpartiet aldrig kommer att ställa sig bakom.

Så nej John Johansson (S)  beslutet om att chockhöja hyrorna på Örebros vård och omsorgsboenden togs inte i ”så gott som total enighet” som du påstod efter att beslutet tagits. Att Liberalerna och Moderaterna ställer sig bakom beslutet förvånar oss inte, att däremot Sverigedemokraterna som påstår sig värna om våra pensionärer inte sagt ett knyst visar återigen att deras löften består av tomma ord, när det kommer till handling så lyser de med sin frånvaro. Vänsterpartiet skulle aldrig ställa sig bakom ett förslag som avsevärt skulle försämra livet för pensionärer som redan idag tvingas vända på varje krona och i många fall ändå inte får vardagen att gå ihop. De som idag har det allra sämst ställt kommer med styrets och större delen av oppositionens politik att få det ännu sämre. Då återstår bara ett parti som agerar med medborgarnas bästa i åtanke – Vänsterpartiet.

Martha Wicklund, oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro