• Jag känner inte...
Aktuellt i kommunpolitiken

Jag känner inte igen S

Jag känner inte igen Socialdemokraterna idag och jag tror att många omkring mig känner likadant. För trots att det är Socialdemokraterna som styr i både Sverige och i Örebro, är det högerns ideal och värderingar som genomsyrar det mesta i politiken. Det blir allt tydligare för varje dag som går och för varje beslut som fattas. Förr kunde man lita på att de stod upp för de mest utsatta i samhället, men det är inte lika självklart idag. Kommuner och regioner måste göra stora nedskärningar när S-regeringen väljer skattesänkningar för de rika istället för att satsa på välfärden.

Och i Örebro märks det allt oftare när man ser hur högermittenstyret med Socialdemokrater, Kristdemokrater och Centerpartiet prioriterar. Gång på gång är det de mest utsatta som drabbas av besparingar och nedskärningar, när styret ska spara pengar. De senaste veckorna har många förändringar drabbat just den här gruppen, de som har störst behov av kommunens stöd. De har tagit bort högkostnadsskyddet för de som åker med färdtjänsten så att flera med funktionshinder får höjda kostnader och riskerar att bli isolerade i sina hem. De har också chockhöjt hyrorna för äldre som behöver en omsorgsplats, vilket kan leda till en uppdelning av äldre utifrån vart de har råd att bo och vissa kanske inte har råd att bo någonstans alls. För de som är beroende av kollektivtrafiken har det blivit mycket dyrare och som mest för de som behöver åka allra längst för att ta sig till träningen, konserten eller affären.

Nu pratar de styrande om att de kommer att slopa det som kallas för Örebromodellen för försörjningsstöd. Det har inneburit att de som är i långvarigt behov av kommunens stöd tills nu fått några hundralappar extra varje månad, framförallt de med barn i hushållet. Vi tycker att det har varit väldigt bra, eftersom många barn som lever med föräldrar med försörjningsstöd tvingas leva i fattigdom och de här hundralapparna kan vara avgörande för deras välmående. Men eftersom det är mer än vad andra kommuner ger, tycker de styrande partierna i Örebro att det kan tas bort för att spara pengar. Det här tycker vi i Vänsterpartiet är fruktansvärt och vi har prioriterat kommunens resurser helt annorlunda. Till exempel tycker vi att det borde vara de som har det som bäst ställt, till exempel de avlönade politikerna, som borde spara först. Men nu är det precis tvärt om och de får istället höjda arvoden.

Det börjar bli väldigt många exempel på förändringar som går helt emot det som förr var socialdemokratisk politik, eller åtminstone så som de brukar säga att de tycker. Gång på gång drabbar deras politik de allra mest utsatta Örebroarna. Och det går inte alltid att skylla på att de tvingas att kompromissa med de andra borgerliga partierna, för de flesta av de här frågorna avgörs i nämnder där Socialdemokraterna bestämmer! I Vänsterpartiets Örebro bygger vi ett samhälle åt var och en efter behov, av var och en efter förmåga, inte tvärt om!

Martha Wicklund
Oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro