• Sälj inte Mellr...
Aktuellt i kommunpolitiken

Sälj inte Mellringestaden till Stenvalvet

I går tisdag tog kommunstyrelsen i Örebro beslut att gå vidare med försäljning av Mellringestaden till Stenvalvet AB, både med försäljning av en obebyggd tomt och en fastighet som inrymmer bla Mellringeskolan och två omsorgsboenden mm. Försäljningen av Mellringestaden är en enorm affär och Vänsterpartiet är av en annan uppfattning och vill se en annan utveckling i området. För oss är det viktigt att det gemensamma ägandet och kommunens tillgångar hanteras varsamt och att tillgången på lokaler för våra verksamheter säkras. Utgångspunkten i vårt ställningstagande är att vi vill se en lösning där de delar av fastigheten som innefattar kommunala verksamheter, säljs till ÖBO omsorgsfastigheter, respektive Futurum.

Nedan finns vårt yrkande som vi lade i kommunstyrelsen:

Vänsterpartiet yrkar därför på att förslaget avslås och att förslag till beslut istället lyder:

• Att fastigheten Örebro Athena 19 värderas och planeras enligt Örebromodellen
  • Att utreda en försäljning av de delar av fastigheten Örebro Athena 5 med kommunala verksamheter, till ÖBO omsorgsfastigheter respektive Futurum.
  • Att utreda möjligheterna och konsekvenserna av att sälja resterande del av fastigheterna till extern aktör, där bebyggelse finns idag.

I vårt ställningstagande har vi tagit hänsyn till följande aspekter.

En sammanhållen förvaltning

Vi i Vänsterpartiet ser positivt på en sammanhållen förvaltning av våra kommunala välfärdsverksamheter och vi tror att förvaltning och utveckling av våra skol- och omsorgsfastigheter fungerar som bäst när den sköts gemensamt av kommunens respektive fastighetsbolag. Men också att den kommunala driften och kontinuiteten av våra skolor och omsorgsboenden fungerar bättre om både driften och förvaltningen organiseras inom kommunkoncernen.

Den föreslagna försäljningen påverkar exempelvis Mellringeskolan och omsorgsverksamheterna i Elgströmska huset och Löwenhjelmska huset.

Då enskilda fastigheter med kommunala verksamheter i säljs ut, kan det påverka kvalitén, säkerheten och arbetsmiljön på dessa verksamheter.

Örebromodellen

Ett annat problem med affären är att den inte stämmer överens med översiktsplanen och praxis för byggandet i Örebro.  En stor del av marken i fastigheten består av oplanerad mark i ett område där staden förväntas expandera. Och enligt den så kallade Örebromodellen, som kommunen också fått väldigt mycket uppmärksamhet för, ska byggprojekt på kommunal mark detaljplaneras innan den säljs, för att skynda på stadens utveckling och att byggandet sker enligt Översiktsplanen.

Det skyndar på planeringsprocessen markant, men det blir också lättare för kommunen att ta ut ett marknadsmässigt pris på marken. Vi anser att affärsmässigheten och överensstämmelsen med Örebromodellen måste utredas vidare.

Kommunen har flexibla markanvisningsregler och anvisar marken först när en aktör lämnat förslag på vad de vill bygga. I det reservationsavtal som tecknas mellan kommunen och aktören framgår det enligt Örebromodellen att vi förbinder oss att sälja marken och de förbinder sig att bygga. Det har inte skett i det här fallet och kommunen riskerar genom affären att Översiktsplanen inte följs.

Ett annat problem med att sälja oplanerad mark är att det riskerar att leda till så kallad hamstring, där mark avsedd för bostadsbyggande ligger vilande tills priserna stiger. Vi i Vänsterpartiet är väldigt kritiska till hamstring, som riskerar att störa stadens utveckling och öka kostnaderna för byggande och i förlängningen hyrorna.

Finansiering

Vi, liksom styrande partier, oroas över den låga soliditeten i Örebroporten och de höga räntorna bolaget tvingas betala. Vi inser att en försäljning av fastigheten kan bidra till större soliditet i bolaget och lägre räntekostnader för kommunen. Vi vill däremot se en vidare utredning av en finansieringslösning där ÖBO och Futurum köper delar av fastigheten och hur det skulle påverka respektive bolags egen soliditet.

Ett problem med försäljningen är också att kommunen förlorar en hyresintäkt om ca 50 MKR. Dels finns det privata hyresgäster i området, dels så stannar idag hyreskostnaderna inom kommunkoncernen, vilket de inte gör om fastigheterna säljs till en extern aktör.