• Straffa de krim...
Narkotikapolitik

Straffa de kriminella, inte missbrukarna

Vi i Vänsterpartiet ser stora utmaningar i Sverige idag. Det skulle behövas mycket vänsterpolitik för att ge alla invånare rättvisa förutsättningar och villkor i livet. Med snabbt ökade ekonomiska klyftor, tillsammans med den segregerande marknadsskolan där många elever går ut utan slutbetyg, har vår nuvarande narkotikapolitik skapat en gynnsam grogrund för den organiserade brottsligheten. Möjligheten för gängen att fortsätta växa är större när unga växer upp utan hopp om en bättre framtid. Den bästa medicinen för att lösa gängkriminaliteten är ett rättvist välfärdssamhälle som fungerar med samma förutsättningar och uppväxtvillkor för alla.

I många andra europeiska länder, till exempel i vårt grannland Norge, tas narkotikaberoendet på mycket större allvar. Norge har som lagförslag att straff till de som är beroende av narkotika byts ut mot vård och stöd, på så vis kan mer resurser istället läggas på psykvården och andra stödinsatser och utbildningar. Vi i Vänsterpartiet tycker det är dags att följa utvecklingen i resten av världen och se över vår egen beroendepolitik. Vi har därför nyligen skrivit en riksdagsmotion om en modern och solidarisk beroendevård med många bra förslag.

Dels måste den nationella och regionala samordningen av beroendevården förbättras. I skolan ska hälsa ha ett större fokus än idag. Kunskapen om beroendesjukdomar måste bli bättre, vi vill därför att ett nationellt kunskapscentrum för insatser mot narkotikarelaterade skador och dödsfall inrättas i Sverige. Vi vill också se en förstärkt vårdgaranti för personer som är beroende av narkotika och att sprututbyte ska vara möjligt i hela landet, vilket det inte är idag. Sprututbyte är ett viktigt verktyg för att minska smittspridning av främst hiv och hepatit, men är också en hälsopolitisk åtgärd för att erbjuda andra medicinska eller sociala insatser som människor med missbruk kan ha behov av.

Vänsterpartiet vill att personer som lider av narkotikaberoende ska få vård och en chans att bli friska. Den svenska linjen innebär istället att människor som är beroende av narkotika kan straffas för sin sjukdom genom böter och fängelsestraff upp till sex månader. Sverige får också kritik från bland annat FN som menar att svensk narkotikarehabilitering diskvalificerar vårdtagare på grund av återfall i sin sjukdom. Narkotikamissbruket i Sverige skördar minst 600 liv varje år, vilket innebär att vi har bland den högsta narkotikarelaterade dödligheten i hela Europa. Samtidigt har polisens insatser och resurser riktat mot narkotika ökat exponentiellt, liksom antalet lagförda narkotikabrott. Men att rikta polisens resurser mot de som är beroende av droger har inte bidragit till att rädda liv eller att stoppa den organiserade brottsligheten som tillverkar, smugglar och säljer narkotika.

Att se beroende som en sjukdom – oavsett om det rör sig om narkotika, alkohol, spel eller sex – är för Vänsterpartiet en självklarhet och en förutsättning för att kunna hjälpa människor ur sitt missbruk. Det finns med andra ord all anledning att se över den svenska narkotikapolitiken, något som även Folkhälsomyndigheten och SKR uppmanat till tidigare. Vi föreslår därför att en utredning bör tillsättas med syftet att ta reda på hur lagen om kriminalisering av eget bruk från 1988 har inverkat på antalet missbrukare samt deras livskvalitet, hälsa och drogfrihet. Tillförlitlig kunskap och forskning är avgörande och allt som bidrar till en bättre förståelse för samhällets utveckling och strukturer är grundläggande för oss i Vänsterpartiet.

Karin Rågsjö, riksdagsledamot
Martha Wicklund, kommunalråd