• Upprepade felak...
Aktuellt i kommunpolitiken

Upprepade felaktigheter från styret skapar misstro

I ett pressmeddelande från Örebro kommun den 2 mars och i en artikel i Nerikes Allehanda den 3 mars kunde vi läsa att en enig Kulturnämnd stod bakom en höjning av avgifterna till Kulturskolan med 30%. Det stämmer inte. Vänsterpartiet var ett av flera partier som yrkade avslag på ärendet som innehöll avgiftshöjningen till Kulturskolan. Kulturnämnden var inte enig som Lennart Bondesson (KD) påstod. Bondesson hade möjlighet att rätta sitt misstag i en senare artikel men valde att säga att ingen hade brutit ut ärendet och röstat avslag till just det, han menade alltså att det han sagt trots allt var sant. Vänsterpartiet vill att kulturen ska vara tillgänglig för alla, inte bara de med tjock plånbok.

Den 2 januari skrev John Johannson på sociala medier att beslutet om att höja hyrorna på kommunens vård- och omsorgsboenden ”togs i så gott som total enighet”. Detta upprepades även i ett insändarsvar i NA den 5 mars signerat S, C och KD där de svarar en orolig medborgare som frågar sig om hen törs bli gammal i Örebro. Även här försöker styret hamra in budskapet om att beslutet om att höja hyrorna ska ha tagits i enighet. Det stämmer inte. Vänsterpartiet hade ett eget förslag som inte skulle slå lika hårt mot de mest ekonomisk utsatta och som inte skulle vältra över kostnader på staten i form av ökat försörjningsstöd.

I slutet av 2019 fattades beslut om att lägga ner Varberga bibliotek. Ärendet bestod av bristfällig information och kryptiska formuleringar. Enligt handlingarna skulle man avstå från att tillsätta en tjänst vid biblioteket ”vilket skulle kunna påverka öppettiderna”. I detta fall är innebär de ändrade öppettiderna en nedläggning. Även där doldes ett viktigt beslut i ett större ärende, liksom ärendet om kulturskolan. Dessutom hävdar de att det endast rör sig om en tillfällig stängning. Styret väljer att linda in sanningen i ett desperat försök till skadereduktion för det sviktande väljarstödet.

Det är mänskligt att fela. Men när representanter från styrande partier gång på gång drabbas av tillfällig minnesförlust, slarviga reportrar eller tjänstemän som skriver rena fel i pressmeddelande så börjar ett mönster att framträda. Den konspiratoriskt sinnade kan fråga sig om det pågår ett medvetet försök att missleda allmänheten.

Att information som kommer från Örebro kommun är tillförlitlig, granskas för faktafel och alltid är korrekt är extra viktigt i dessa tider. Att hålla sig till fakta och rätta uppenbara fel är ett minimikrav som alla bör ställa på folkvalda politiker. Ett misslyckande att uppfylla minimikravet leder till politikerförakt, misstro till myndigheter, ger Örebro kommun dåligt rykte och utgör ett hot mot demokratin. Det florerar många osanningar och halvsanningar inom politiken idag, dessa osanningar kan snabbt spridas bortom vår kontroll i sociala medier. Det ställer höga krav på oss folkvalda politiker, vi måste alla göra vårt yttersta för att inte späda på politikerföraktet ytterligare. Med detta vill jag uppmana S, C och KD: Försök inte att dra med er Vänsterpartiet i fallet. Försök inte låtsas som att era nedskärningar i välfärden har stöd av Vänsterpartiet. Vänsterpartiet är ett växande parti av en anledning – vi är ett parti som människor kan lita på. För om vi politiker inte håller en högre standard och håller sanningen som främsta ledstjärna, hur ska vi då kunna leda kommunen? Vänsterpartiet kommer alltid att stå upp för sanningen. Vi fattar våra beslut baserat på fakta och med örebroarnas bästa i åtanke. Vår politik kräver varken omskrivningar eller att vi slirar på sanningen – vi är stolta över vår politik.

Martha Wicklund,

Oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro