• Vem ska tvingas...
Marknadshyra

Vem ska tvingas flytta?

Att gå i pension innebär en för de allra flesta en ganska stor sänkning av inkomsten. Men samtidigt blir en bra bostad många gånger allt viktigare med stigande ålder. Nu när fastighetsägarnas gamla förslag om marknadshyror håller på att bli regeringens politik så blir vi förstås oroliga och oron gäller givetvis inte bara för pensionärer.

Kommer vi pensionärer att ha råd att bo kvar eller kommer vi att tvingas flytta till nån sorts nödbostäder? Redan idag är hyrorna så höga att många har svårt att klara hyran och kanske inte alltid har råd att välja en bra bostad med bra tillgänglighet.

Kanske hoppas fastighetsägarna att staten ska betala mellanskillnaden så att fastighetsägarna får sina pengar! Några såna utfästelser har vi inte hört från de partier som nu verkar vara i full färd att införa marknadshyror.

Rätten till en bra och trygg bostad borde vara en självklarhet i ett välfärdssamhälle. Dessvärre har inte utvecklingen inte gått åt rätt håll men marknadshyror skulle vara ytterligare ett stort steg åt fel håll.

Det är inte mer marknad och vinstintressen vi behöver. Det vi behöver är en bostadspolitik där alla garanteras en bra bostad till rimliga kostnader. Därför måste vi säga nej till marknadshyror.

Lisbeth Lund

Gösta Örtensjö