• (V)i står upp f...
Debattartiklar

(V)i står upp för kvinnors rätt till sin kropp och hälsa

Det finns de som säger att vi lever i ett jämställt land. Det finns till och med de som säger att jämställdheten har gått för långt. Detta samtidigt som vi har partier som vill inskränka rätten för kvinnor att bestämma över sin egen kropp. Att sänka abortgränsen, stigmatisera kvinnor med slöja, återinföra sambeskattning och minska jämställdheten i föräldraförsäkringen är bara några exempel från högern som skulle slå hårt mot kvinnor.

Att själv få bestämma över sin egen kropp är en mänsklig rättighet. Dessvärre finns det krafter, såväl i Örebro som i Sverige och Europa, som särskilt vill ge sig på kvinnornas rättigheter. Nästan hälften av alla europeiska kvinnor har någon gång utsatts för mäns våld och var tionde kvinna har utsatts för sexuellt våld. Kvinnors rätt till sin egen kropp handlar om ett självbestämmande och en frihet som är bland det första som attackeras av konservativa och nationalistiska partier.

Rätten till sin kropp och rätten till god hälsa innebär att vi försvarar både rätten till säkra aborter och rätten för gravida att få god förlossningsvård. När USA drar undan bistånd till organisationer som arbetar med familjeplanering måste vi täcka upp så att kvinnor och flickor i hela världen har rätt till preventivmedel, abort och förlossningsvård. Även i Sverige måste förlossningsvården stärkas. Kvinnohälsa får inte vara ett undantag och mannen får inte vara norm för medicinsk forskning.

Tack vare modiga kvinnors berättelser under hashtagen #metoo uppmärksammades vidden av problemet med mäns sätt att inte respektera kvinnor och våra kroppar. Under 2018 införde Sverige äntligen samtyckeslagen och kvinnors rätt till sin egen kropp stärktes. Nu behöver vi fortsätta kampen genom att utbilda rättsväsendet om sexbrott och förebygga att kvinnor och flickor utsätts för våld och kränkningar.

Vi vill att sex- och samlevnadsundervisningen ska fokusera på samtycke och att det införs feministiskt självförsvar i skolan. Vi vill också att kommunen stöttar Kvinnohuset, kvinnojouren och tjejjouren långsiktigt.

Vi kan inte ta tidigare segrar för jämställdheten för givna. Vi har inte jämställdhet idag men med vänsterpolitik kan vi komma dit.

Martha Wicklund
oppositionsråd Vänsterpartiet Örebro