• 19 000 länsbor ...
Debattartiklar

19 000 länsbor får höjd pension med Vänsterpartiets förslag

Nu stärker vi ekonomin för landets sämst ställda pensionärer. I Örebro län berörs över 19 300 pensionärer av tillägget som innebär upp till 1 000 kronor mer i månaden, efter skatt. Tillägget betalas ut från och med augusti i år, enligt förslaget.

Höjda pensioner för de pensionärer med lägst inkomster var Vänsterpartiets krav för att släppa fram Magdalena Andersson som statsminister.

Sammanlagt föreslås över en miljon av landets pensionärer omfattas av garantitillägget som Vänsterpartiet har förhandlat fram tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Tillägget ska betalas ut från och med augusti 2022 och uppgår i genomsnitt till över 750 kronor i månaden. Nästan en halv miljon människor får maxbeloppet på 1000 kronor.

I Örebro län kommer över 19 300 pensionärer få ta del av tillägget och därmed få upp till 1 000 kronor mer i månaden, enligt förslaget. På kommunnivå innebär det:

• 8277 pensionärer i Örebro
  • 2096 pensionärer i Karlskoga
  • 1742 pensionärer i Lindesberg
  • 1328 pensionärer i Kumla
  • 1124 pensionärer i Hallsberg
  • 1037 pensionärer i Askersund
  • 806 pensionärer i Nora
  • 790 pensionärer i Degerfors
  • 590 pensionärer i Lekeberg
  • 597 pensionärer i Hällefors
  • 464 pensionärer i Laxå
  • 491 pensionärer i Ljusnarsberg

I snitt är det 80% kvinnor, i vissa kommuner uppemot 87%. Det här är därför en viktig jämställdhetsreform där kvinnor som slitit hela sitt liv äntligen får mer pengar att röra sig med. Vi är inte nöjda här men det är ett steg i rätt riktning.

Med detta tillägg kan en pensionär i Laxå få råd att gå på bio på Folkets hus, en pensionär från Hällefors råd att gå på Folkets park, en änkeman i Ljusnarsberg råd att köpa julklappar till barnbarnen.

Det nuvarande pensionssystemet har misslyckats med sin uppgift att se till att de som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Kommunalarbetare och industriarbetare beräknas få under 50 procent av sin slutlön. Skillnaderna mellan kvinnors och mäns pensioner är stora. Kvinnor har i genomsnitt 69 procent av mäns pension och skillnaden ökar med åldern.

Sverige har den högsta andelen fattigpensionärer av de nordiska länderna. Omkring 300 000 pensionärer lever i relativ fattigdom. Nästan hälften av landets kvinnliga pensionärer har så låg pension att de får garantipension.

Vänsterpartiet är väldigt glada över den här reformen som stärker ekonomin för de pensionärer som behöver det allra mest. Samtidigt vet vi att mer behöver göras. Pensionssystemet behöver ge verklig ekonomisk trygghet till landets pensionärer. Låg- och medelinkomsttagare måste få höjda pensioner.

Vänsterpartiet vill se ett pensionssystem som ger en pension som går att leva på. Pensionssystemet ska ge verklig ekonomisk trygghet vid arbetslivets slut. Det bör innehålla ett grundskydd som gör att ingen pensionär tvingas leva i relativ fattigdom och garantera pensioner motsvarande 80 procent av slutlönen för låg- och medelinkomsttagare, inkluderat tjänstepension.

Systemet ska också ge möjlighet att avsluta yrkeslivet i förtid med en rimlig pension för den som slitit ut sig under ett långt och tungt arbetsliv. Vi vill också ha en öppen och demokratisk process kring pensionerna, istället för dagens ordning med slutna förhandlingar inom en pensionsgrupp.

Nu börjar vi med att förbättra för de sämst ställda pensionärerna. Nästa steg blir att höja inkomstpensionerna. Det kommer Vänsterpartiet fortsätta arbeta för framåt.

Martha Wicklund, (V) Örebro

Fredrik Vessling, (V) Lindesberg