• Så får vi Sveri...
Debattartiklar

Så får vi Sveriges bästa utbildning – för alla barn

En ny skoltermin har precis dragit igång. För några det allra första året i skolans värld. Men som skolan är utformad i dag är det tyvärr fakta att alla barn inte får samma möjligheter. Det handlar både om barnets egen familjebild, men också om var i landet eller på vilken skola som barnet ska gå som riskerar att påverka vilken kvalitet på utbildning som hen får. Så får det inte vara menar jag och Vänsterpartiet. En bra utbildning är en mänsklig rättighet.

Den svenska skolan dras isär och elever med olika bakgrund och studieförutsättningar samlas på olika skolor. En förklaring är det fria skolvalet. Vänsterpartiet vill inte att elever och föräldrar ska tvingas välja mellan ”bättre” och ”sämre” skolor. Alla ska kunna lita på att skolan närmast hemmet är en bra skola med förutsättningar att ge eleverna den kunskap de har rätt till.

En jämlik skola är bra för alla. När elever med olika bakgrund möts förbättras inte bara resultaten utan också sammanhållningen. För att kunna kompensera för elevers olika bakgrund och behov måste skolans resurser användas rätt och i tid. Vi vill att det ska finnas tillräckliga resurser för särskilt stöd redan i förskolan och under de första åren i grundskolan. Vänsterpartiet vill att staten tar tillbaka huvudansvaret för skolorna från kommunerna. På så sätt kan pengar fördelas mer anpassat efter skolornas och elevernas behov.

Modellen där en viss summa pengar följer med varje elev (skolpeng) måste avskaffas då den skapar incitament för stora klasser. Klasstorlek och lärartäthet har betydelse för elevers kunskapsinlärning. Tydligast är det för elever som går de första åren i grundskolan, samt elever som inte får så mycket stöd i sina studier hemifrån.

Vi anser att skolarbetet i första hand ska göras i skolan eftersom hemläxor riskerar att förstärka både klass- och könsskillnader. Vänsterpartiet är inte principiellt emot läxor men i den mån läxor ges ska det finnas tillgång till avgiftsfri lärarledd hjälp i skolan av en behörig lärare

Lärarnas arbetsvillkor måste förbättras. Administration måste minska och det behövs fler kollegor som har annan kompetens än att vara just lärare, exempelvis satsningar på elevhälsan.

Eftersom förutsättningarna ser så olika ut i olika kommuner kan också engagemang och satsningar på skolan skilja sig åt. Men alla barn, oavsett var de växer upp, är värda en undervisning av högsta kvalitet. Därför behöver staten ta ett ekonomiskt ansvar för skolan för att se till att resurserna fördelas efter behov och så att den blir likvärdig över landet.

Det är tydligt att det behövs en satsning på skolan med ökade medel. Men för att skapa en likvärdig skola behöver skolan också befrias från affärsverksamhet och särskiljande skolval. Skattepengar avsedda för utbildning ska gå till elever och personal – inte till skolföretagens vinster.

På detta sätt kan vi se till att skapa en bra utbildning för alla.

Cecilia Lönn Elgstrand, Skolpolitisk talesperson Vänsterpartiet Örebro