• Befria äldreoms...
Debattartiklar

Befria äldreomsorgen från delade (o)turer

Den 1 oktober 2023 träder de nya reglerna i kraft som ska garantera att du som arbetar i region, kommun eller kommunala bolag får minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila. För att Örebro kommun lättare ska kunna uppfylla de nya reglerna bör de delade turerna inom äldreomsorgen tas bort – något som skulle innebära en vinst för både vårdtagare och arbetare samtidigt som kommunen skulle få lättare med rekrytering och bli en mer attraktiv arbetsgivare. Vissa arbetsplatser har redan tagit bort de delade turerna, vi vill uppmana fler att göra detsamma i samband med att de nya reglerna träder i kraft.

Vänsterpartiet har länge verkat för att ta bort de delade turerna; vi har ställt frågor till ansvariga politiker, debatterat frågan i kommunfullmäktige och lämnat in motioner. Men trots stor politisk enighet och faktumet att styrande partier i Örebro uppgett att även de vill ta bort de delade turerna så händer inget. Tomma ord och attraktivitet går sällan hand i hand.

Vi möts ofta av medarbetare som far illa av de påtvingade delade turerna. Många väljer att stanna kvar på arbetsplatsen under de timmar som de är “lediga” eftersom de inte hinner eller kan ta sig hem. Ofta börjar arbetsdagen tidigt på morgonen och slutar sent på kvällen. Återhämtning, familj, vänner och övriga vardagssysslor blir ofta lidande. Det är dessutom främst kvinnor som jobbar på arbetsplatser där delad tur tillämpas, därför är det också är en viktig feministisk fråga.

Vänsterpartiet vill höja statusen inom välfärdsyrken och skapa morgondagens hållbara och effektiva arbetsplatser. Vi är en stark drivkraft i frågan om sex timmars arbetsdag som norm och driver på för arbetstidsförkortningar inom både äldreomsorg och förskola. För att driva på i rätt riktning och underlätta för arbetsplatser som vill ta bort de delade turerna vill vi införa den så kallade Söderhamnsmodellen. Den går ut på att personal som har delad tur får 70 % av timlönen i uppehållsersättning, något som lett till en kraftig minskning av delade turer samt att personalen i högre grad motiveras att ta dessa pass. Vi har även i en motion föreslagit att det tillsätts en parlamentarisk arbetsgrupp, där alla partier är representerade, som ska utreda hur vi tar bort de delade turerna inom kommunen.

När frågan lyftes av oss i kommunfullmäktige var det tydligt att många anser att de delade turerna är ett verkligt problem sedan många år tillbaka samt att de behöver avvecklas snarast. Att ta bort de delade turerna skulle ha positiva effekter på både arbetsmiljö och arbetsvillkor, detta var stora delar av kommunfullmäktiges ledamöter överens om.

Låt oss gå från ord till handling och visa att vi förstår och tar arbetstagarnas arbetssituation och livssituation på allvar. Det är dags att gå från ord till handling och ta bort de delade (o)turerna!

Sunil Jayasooriya (V),

Kommunfullmäktigeledamot och talesperson för arbetsmarknad samt teknik- och service