• Istället för dy...
Färdtjänst

Istället för dyrare färdtjänst: Likställ färdtjänsten med kollektivtrafiken

För oss i Vänsterpartiet är det självklart att alla människor ska ha möjlighet att ta sig runt i Örebro oavsett funktionsvariation. För personer med färdtjänsttillstånd är färdtjänsten en nödvändighet för att exempelvis kunna besöka vänner, åka och handla eller vara aktiv i föreningar. En fördyring av färdtjänsten skulle exkludera och isolera dessa personer. Att ge människor möjlighet att kunna röra sig fritt i samhället är för Vänsterpartiet en självklarhet. Vi säger därför att all kollektivtrafik ska drivas på samma villkor, en enkel resa med färdtjänsten ska därför inte kosta mer än en enkel resa med bussen.

Eftersom färdtjänsten är en del av kollektivtrafiken så är det för oss i Vänsterpartiet helt orimligt att personer med funktionsnedsättning ska betala ett högre pris. Vi vill därför att kostnaden för färdtjänst ska likställas med kostnaden för buss och tåg i linjetrafik. Nu vill styret (C, S och Kd) tillsammans med Moderaterna ta bort högkostnadsskyddet samtidigt som färdtjänsten fortsätter att kosta nästan det dubbla mot reguljär trafik. Inom färdtjänsten finns ingen tretimmarsbiljett. Varje resa till och från affären, biblioteket, badhuset eller biografen kostar 80 kr i transportkostnad. Det finns också tecken på att det kan bli ännu dyrare framöver. Om högkostnadsskyddet ”missbrukas” som det har sagts, så vore det en bra lösning att sänka priset till samma nivå som en vanlig bussbiljett när högkostnadsskyddet försvinner. Istället straffas alla med färdtjänstbehov.

Vänsterpartiet anser också att kommunen tillsammans med berörda funktionsrättsföreningar bör ta initiativ till dialog med Region Örebro län om hur färdtjänstresenärer i högre grad kan åka med vanliga bussar. För flera färdtjänstanvändare är specialfordon en nödvändighet, men för vissa personer skulle det vara möjligt att åka med reguljära bussar om exempelvis hållplatser anpassades för att göra det lätt att komma ombord. Just för att göra det smidigt för personer med rullstol och rullator att åka buss vill Vänsterpartiet att de ska kunna åka gratis – något som blir billigare för kommunen än kostnaden för färdtjänstresor.

Under senaste kommunfullmäktige så behandlades styrets förslag om att ta bort högkostnadsskyddet inom färdtjänsten, något som Vänsterpartiet är emot. För oss är jämlikheten en ledstjärna, ingen människa ska diskrimineras på grund av en funktionalitet som skiljer sig mot normen. Vi anser även att det är oroväckande och ansvarslöst att ingen av de ledamöter som röstade ja till att ta bort högkostnadsskyddet i programnämnden ens har pratat med de som berörs. Den skrivelse som lämnats in av flertalet organisationer som representerar färdtjänstens användare kunde inte heller få dem att ändra sig. Vi hoppas att ledamöterna i kommunfullmäktige är klokare och lyssnar på de som har behov av färdtjänst, lyssnar på de som drabbas av styrets nedskärningar.

Martha Wicklund, kommunalråd Vänsterpartiet Örebro

Linn Josefsson, ledamot i Programnämnd samhällsbyggnad Vänsterpartiet Örebro