• Miljöjobbcentru...
Debattartiklar

Miljöjobbcentrum för grön omställning och minskad arbetslöshet

I takt med med att skördarna i södra Europa minskat så är grön omställning i vårt närområde mer aktuellt än någonsin. Extremhettan som har drabbat södra Europa under sommaren är med stor sannolikhet här för att stanna. Förutom att utgöra en direkt livsfara för sjuka och gamla som befinner sig i värmen så kommer det även att påverka priser och tillgång på livsmedel här hemma. Livsmedelsindustrin står för en fjärdedel av världens klimatpåverkan. Samtidigt kommer ny forskning om att andra sätt att odla kan göra att världen når det globala målet om max en och en halv grads temperaturökning. Teknikerna kan till exempel innebära att byta grödor oftare, plantera täckgrödor och att ta hand om häckar mellan åkrarna. Det kan också handla om ekologisk odling med organisk gödsel och odling av fleråriga klöver- och gräsarter.

I Örebro kommun är nästan en tredjedel av marken jordbruksmark, jämfört med 7% av marken i Sverige i genomsnitt. Förändringar av jordbruket i vår kommun har alltså betydelse för Sveriges matförsörjning och klimatpåverkan.

I vårt län finns både kunskap och erfarenhet för att hjälpa oss att hitta framtidens gröna lösningar inom livsmedel och jordbruk. Här finns Örebro universitet som länge har jobbat med hållbar mat, nya innovationer och lokala råvaror. Här finns lantbrukare i länet som vill satsa på omställning till växtbaserad mat och nya tekniker. Kommunen behöver ta en större roll genom att stötta och informera om vad som gäller och vilka möjligheter som finns.

Lantbruket i Örebro län behöver minst 500 nya anställda de närmsta åren enligt Lantbrukarnas Riksförbund. Vi i Vänsterpartiet tror att Örebro kommun kan sammanföra behovet av arbetskraft med ett långsiktigt hållbart klimatarbete. Förutom att ta täten i den gröna omställning som är nödvändig kan vi sysselsätta många som idag är arbetslösa, vill sadla om eller står långt ifrån arbetsmarknaden.

På kommande kommunfullmäktige behandlas en motion från oss i Vänsterpartiet där vi föreslår att Örebro kommun, tillsammans med andra aktörer, startar ett miljöjobbcentrum i Kvinnersta. Kvinnerstaområdet skulle kunna bli ett nav för en framtida arbetsmarknad där klimatet, miljön och det gröna står i centrum. Vi ser ett framtida samarbete mellan Örebro kommun, Örebroporten, näringslivet, regionen, universitetet, arbetsförmedlingen och civila samhället för fler gröna jobb men även minskad arbetslöshet.

Det kan handla om gymnasieutbildningar och vuxenutbildningar inom skogs- och naturbruk samt gröna innovativa näringar. Det kan även handla om utveckling av ekologiska livsmedel, miljöteknik, klimatanpassning och utvecklingsprojekt i samverkan med näringslivet. En samverkan som kan hjälpa näringslivet att utveckla klimatteknologi eller klimatsmarta produkter – detta är något som efterfrågas i allt högre grad både av företag och privatpersoner.

Örebro kommun har med sina unika förutsättningar möjlighet att ta täten i den gröna omställningen och samtidigt minska arbetslösheten. För oss i Vänsterpartiet är det inte bara den rätta vägen – det är den enda vägen som återstår.

Linn Josefsson

Kommunfullmäktigeledamot