• Minskade klassk...
Debattartiklar

Minskade klasskillnader = minskad kriminalitet

För Vänsterpartiet är det tydligt att de snabbt ökande klasskillnaderna bidrar till ökad kriminalitet, desperation och våld. Det finns tre saker som vi måste fokusera på om vi på riktigt vill komma till bukt med ökningen av det dödliga våldet i Örebro: Vi måste minska utsattheten, trångboddheten och fattigdomen.

Det finns även tre olika faser som kommunen bör fokusera på:

Den förebyggande fasen. Vi måste satsa pengar på förskola, skola, socialtjänst och fältassistenter för att laga hålen i det skyddsnät som ska fånga upp de unga människor som börjar glida iväg, som har det tufft. Vänsterpartiet föreslog nyligen tillsammans med Moderaterna i Örebro en förstärkning av socialtjänsten med 20 miljoner. Detta röstades tyvärr ner av styrande partier S, C och KD trots att Socialdemokraterna i Örebro själva uttryckligen säger att de vill ge socialtjänsten mer resurser.

Den akuta fasen. Det är den fas som alla fokuserar på. Diskussionen om fler poliser går varm men tyvärr glöms domstolar och häkten bort helt, där behöver vi satsa mer.

Den rehabiliterande fasen. Detta är den bortglömda fasen som ingen talar om. Politiken måste ta ett större ansvar i att skapa rätt förutsättningar för att intagna ska kunna rehabiliteras in i samhället efter avtjänat straff.

Vi måste se till att det finns bra förutsättningar för intagna att vid frigivning kunna få en bostad och en försörjning för att minska risken att falla tillbaka i kriminalitet. Dessutom pressar vi in allt fler människor i fängelse vilket leder till flera personer i en cell och färre som kan gå påverkansprogram. Är det någon som tror att alla problem magiskt löses bara den kriminella personen hamnar i fängelse? De kortsiktiga, populistiska låtsaslösningarnas tid är förbi!

Martha Wicklund (V)

Kommunalråd och kandidat på kommunlistan

Ännu ett liv, ännu ett ljus släcks innan flamman nått sin topp.

Ännu ett liv, ännu ett pris ytterområden betalar på grund av misslyckad politik, som bygger på fler poliser för att sätta på den verkliga problematiken ett lock.

Vad är roten till problemen? Vilka åtgärder bör äntra scenen?

Poliser i all ära, de behövs, men kan de lösa de bakomliggande aspekterna såsom skolresultaten, trångboddheten, utanförskapet, den diskriminerande arbetsmarknaden och rasismen som spär på hatet.

Vill vi verkligen åtgärda? Eller är det ord som klingar fint i mun?

Vi måste bekämpa vapen genom att stärka pennor i skolor, skapa förutsättningar och bekämpa arbetslöshet bland unga.

Värdera liv och människors likavärde inte minst genom nolltolerans mot diskrimineringen, rasismen och Islamofobin som är utbredd på gator och institutioner idag.

Kräva en rättvis integration genom att erbjuda en motpart. Straffa företag som väljer bort namn som saknar på almanackan en namnsdag.

Samla krafter för att förebygga, inte invänta resultaten av produkten misslyckanden skapt, för att sedan peka finger och tycka.

Fördela ansvaret oavsett färg eller ideologi, inte invänta varandras misstag när det handlar om liv.

För fråga dig själv vilket samhälle du vill leva i, vilket samhälle vi för våra barn nu skräddarsyr.

Är det verkligen det samhället vi nu flitigt bygger, som bygger på ett vi och ni?

Jaber Fawas (V)

Kandidat på kommunlistan