• Stå upp för hbt...
Debattartiklar

Stå upp för hbtq-personers rättigheter i Polen!

För att stå upp mot det eskalerande hatet mot hbtq-personer i Polen har polska aktivister bett svenska kommuner om hjälp. Därför vill vi att Örebro kommun uppmanar sin polska vänort Lodz att riva upp den hbtq-fientliga deklaration som staden antagit.

Sedan några år tillbaka pågår en omfattande kampanj mot hbtq-personers rättigheter i Polen. Kampanjen leds främst av regeringspartiet Lag och rättvisa (PiS) och den regeringsnära, ultrakonservativa organisationen Ordo Iuris.

Över hundra PiS-dominerade kommuner och regioner, motsvarande en tredjedel av hela Polen, har antagit olika former av hbtq-fientliga deklarationer. Det handlar dels om deklarationer som tar avstånd från “hbtq-ideologi” eller “hbtq-propaganda”. Andra lokala parlament har antagit “familjekontrakt” av hbtq- och kvinnofientlig karaktär, som formulerats av Ordo Iuris.

Som en reaktion mot detta har tre hbtq-aktivister gjort en “Hatets atlas” – en karta över de områden som antagit de hbtq-fientliga deklarationerna. Aktivisterna samlade helt enkelt in offentlig data över de hbtq-fientliga regionerna och markerade på en digital karta var dessa områden ligger. För detta har de nu stämts för ärekränkning av fem av regionerna, med hjälp av Ordo Iuris. Enligt den första stämningsansökan ska aktivisterna, om de döms, betala närmare 50 000 kronor i skadestånd till “familjevänliga” organisationer i den aktuella regionen. Som straff vill Ordo Iuris också att aktivisterna avkrävs offentliga ursäkter i såväl polsk media som i EU-parlamentet.

Några av de stämda aktivisterna bjöds in till EU-parlamentet i november förra året, inför att parlamentet skulle anta en resolution där de polska “hbtq-fria zonerna” fördömdes. För att visa sitt stöd föreslog aktivisterna att utländska städer och kommuner som har polska vänorter skriver ett öppet brev till vänorterna och ber dem riva upp eller inte anta de hbtq-fientliga deklarationerna.

Örebros polska vänort Lodz är en av de städer som har antagit denna hbtq-fientliga deklaration, något som vi i Vänsterpartiet starkt fördömer. För att visa att Örebro kommun står upp för alla människors lika värde föreslår vi att Örebro kommun skriftligen uppmanar Lodz att riva upp den deklaration som är en uppenbar kränkning av hbtq-personers rättigheter. Det skulle sända en stark signal, inte bara till de styrande i Lodz, utan till alla polacker, medborgare såväl som politiker, som kämpar för lika rättigheter.

Kampen för människors grundläggande rättigheter måste föras på alla fronter. Vi måste tala med våra familjer och våra vänner. Vi måste stå upp i parlament, på gator och torg. Vi måste stötta varandra mellan lands- och kommungränser. Örebro, kom med i kampen och visa var ni står!

Malin Björk (V)

EU-parlamentariker och hbtq-politisk talesperson